През 2013 г. книгата “Демократичното образование” на Яков Хехт беше издадена на български и се оказа окончателният решаващ стимул за събиране на група от родители и учители, очаровани от идеята за такова училище.
От уста на уста, без обявяване на публично събитие и в променящ се състав, групата се събираше в родителски кооперативи. Първите срещи бяха в слънчевия двор на “Коопчето”. Оказа се, че има хора, които отдавна са запознати и мечтаят за демократично училище – някои бяха чели произведенията на Александър С. Нийл, други бяха гледали филми за американското училище Sudbury Valley. Заедно с това много от хората просто искаха “нещо различно” – понякога дори не толкова за децата си, колкото за тях самите.
Срещахме се и чертаехме планове – как ще изглежда, какви учители ще има, колко щастливи ще са децата ни там – но не само нашите! Мечтаехме как създаването на първото демократично училище в България ще бъде стимул за възникване на още и още такива училища, как може би дори някой ден тези училища ще бъдат признати от държавната администрация и ще станат достъпни за възможно най-много деца и семейства.
Разделихме се на работни групи по идентифицирани теми. Проучихме демократичните училища по света, за да изберем “нашия” модел – вече знаехме, че всяко демократично училище е уникално, защото отразява разбиранията и вярванията на членовете си.
Благодарение на проекта “Направи училище” получихме подкрепа от български специалисти като Милена Ленева, Теодор Василев, Мариана Банчева.
В допълнение се срещнахме с представители на унгарското училище “Carl Rodgers” – макар да не се определяше като демократично, за нас беше интересно да научим повече за него, доколкото философията на Карл Роджърс е много близка до ценностите, които поставяхме в основата на бъдещото училище.
Срещите ни бяха голямо учене, борба със себе си – всички бяхме израснали и възпитани в съвсем друга среда и имахме различни предизвикателства. Например много от нас имахме натрупан професионален опит в работна среда с ясни йерархични принципи и отношения, основани на контрол, а сега се опитвахме да създаваме равноправна и демократична организация, в която да се доверяваме един на друг, да общуваме уважително с всеки, да провеждаме спорове, без да се караме или да се сърдим, без да се търси надмощие, а само това, което е правилно за групата. И естествено, съвсем не винаги успявахме. Пробвахме различни модели на организационна структура в старанието да са максимално подходящи за групата.
Благодарение на безценната работа на двамата юристи в групата – Борислав Господинов и Сибина Ефтенова – през януари 2014 г. учредихме нестопанска организация в обществена полза “Общност за демократично образование” и бяхме готови официално да променяме света.
За наш късмет и удивление още през февруари 2014 г. имахме възможност да се срещнем на живо с Яков Хехт, благодарение на организираната от Национална мрежа на родителите “Първа национална среща за свободно развитие на образованието”.
Срещите ни продължаваха през 2 седмици – понякога изглеждаха безкрайни! Разписахме ценностите на групата, харта… какво ли не. Но все така бяхме твърдо решени, че ще направим всичко възможно, за да доведем мечтата си до реализация.
С наближаването на лятото на 2014 г. се задълбочиха споровете по темата готови ли сме да отворим мечтаното ни училище през септември. Вече се бяхме убедили, че не е възможно да бъде лицензирано според изискванията на МОН – не беше възможно да правим демократично училище и заедно с това да отговаряме на тези изисквания. Правехме и първи проучвания как бихме могли да участваме в бъдещите промени на Закона за предучилищно и училищно образование. Отбелязахме една година от началото на срещите си.
Август, 2014 г. организирахме и проведохме изключително вдъхновяващо и информативно обучение с Яков Хехт и негови сътрудници, съсредоточено върху процесите в демократичното училище, менторството, какво е чувството да си част от такъв образователен формат, как изглежда ежедневието в него.
Видео записи от събитието можете да видите ТУК
Използвахме всеки миг да си говорим с Яков – вижте този разговор на тема “Да намериш собствения си цвят” в пространството на Трансформатори https://transformatori.net/ Обсъждахме дали след една година ще сме по-добре подготвени за стартиране на самото училище или енергията ни ще се e изтощила от теоретизиране. Бяха подготвени и гласувани две стратегии – прие се тази на Маги Благоева в полза на започване още в същата година. Така и беше обявено и започна интензивно търсене на подходящо място и подготовка на учителския екип.
След дълго търсене на подходящо място и някои неизбежни компромиси, първата къща беше избрана. На 15.10.2014 г. Център за демократично учене посрещна първите си деца с учителски състав Маги Благоева, Цветелина Коловска, Иван Николов, Катина Цолова, Галя Недялкова, Агнес Василева, Катина Дишков, Мария Тенчева, Невена Борисова, Калоян Величков.
Дори само тази първа година на училището ни предостави толкова възможности за учене, достатъчни за поне една книга. За жалост никой нямаше време да я пише – бяхме прекалено заети да се справяме със себе си и съвместното си начинание.
От тогава насам се случи какво ли не – освен разнообразни обучения в България, екипът на училището посети на три пъти училището “Брандес” и други демократични училища в Израел, представихме се на няколко международни и европейски конференции за демократично образование, Маги Благоева прекара време в Самърхил, Цвети Коловска беше на гости на немското демократично училище Каприоле /Kapriole, продължихме връзката с Яков Хехт онлайн, организирахме обучения за учители, срещи с практици на демократичното образование…
В общностен план през всичките години, и до днес, продължаваме да се учим какво означава да живеем заедно и да градим нещо съвместно, като заедно с това уважаваме индивидуалните разбирания и предпочитания. В тази сложна задача са ни помагали хора като Александър Евтимов – Шаманчето, Емилия Илиева Крайнова и други, за което сме им безкрайно благодарни.
Сменихме 4 къщи досега – разбрахме защо немалко образователни пространства са в сгради с тесни стаи, без дворове или с малки такива. И не пожелахме да направим твърде голям компромис с това. Остава наша лелеяна мечта да видим училището си в достатъчно голяма сграда с точно такова разпределение, каквото ни е необходимо и с още по-просторен двор – защо не с гора и река; и със съседи, които нямат нищо против веселия детски шум.
Семействата в ЦДУ се променят – някои решават, че пътят им продължава в друга посока, нови се присъединяват, трети остават и се надяват децата им да могат да го посещават до пълнолетието си. С почти всички оставаме свързани и сме благодарни за срещата ни!
Родословно дърво” на Център за демократично учене, нарисувано от Анабел Могадан за началото на училищната 2018/2019 г. – в корените са семействата – основатели, а всеки клон отговаря на училищните години, съответно от първа до четвърта към 2018 г.