Философията, ценностите и принципите на демократичното образование се базират на теорията и практиката на известни хуманисти, психолози и педагози. Образователният модел носи в себе си принципи на хуманистичната психология – достойнството, правата и свободите на личността, принципи на съвременната педагогика за отношение към децата, принципи на съвременната психология за процеса на учене.
Свободно, естествено, самонасочено учене
Демократичното образование дава възможност на детето за избор на занимания и дейности спрямо личните интереси и предпочитания. Всяко дете е свободно да определя своята учебна програма, да взема решения кога, какво, как и с кого да учи. “Самонасочено” учене идва от английското “self-directed learning”, може да се срещне и като “самоинициирано”.
Демократично самоуправление на училището
Демократичното училище е самоуправляваща се общност – това означава, че училището се управлява от Общността, която го формира – учениците, учителите и родителите. На седмично събрание учители и ученици взимат решения чрез дискусии и гласуване, при което всеки има равностоен глас. Родителите имат възможност да участват в контролни и подпомагащи органи, както и да се намесват пряко при въпроси от особено голяма важност.
Кратка история на демократичното образование
Най-значимите демократични училища, които съществуват и до днес и са вдъхновили създаването на стотици други са:
- Самърхил във Великобритания – основано през 1921 г. от психолога Александър Нийл
- Съдбъри Вали в САЩ – основано през 1968 г. от професорските преподаватели Дан и Хана Грийнбърг
- Демократичното училище в Хадера – основано от Яков Хехт през 1987 г. Към момента в Израел има над 30 демократични училища и това е засега единствената страна в света, в която демократичните училища могат да бъдат финансирани изцяло от държавата.
От тях завършват щастливи и познаващи себе си и света хора, които не са престанали да обичат да учат и продължават да го правят през целия си живот. Всъщност може би и именно това е един от основните резултати в демократичното образование като модел – освен че децата намират своите сфери на интерес и талант, те запазват и естествения си стремеж да учат и обичат да го правят. Специално за статистиката – според изследванията върху бивши възпитаници на демократични училища– те се реализират в най-различни сфери на живота. 72% от тях завършват университет след училището, една част от тях достигат академична научна степен или високи постове в компании. Но по-важното е, че 100 % от тях намират себе си за щастливи хора и вярват в способностите си да се справят с превратностите на живота.
Учители и ученици от демократични училища, както и такива с подобни практики, се събират през две години за обмен на опит, вдъхновение и добри практики по време на конференциите на IDEC – Международната Общност за Демократично Образование.
EUDEC – Европейската Общност за Демократично Образование, също организира годишна конференция и изпълнява функцията на обединител на всички желаещи училища, функциониращи според принципите на демократичното образование.