ДемократичноТо
Място за израстване, учене, самопознание, грижа и подкрепа
ДемократичноТо е създадено през 2014 г. в резултат на гражданската инициатива “Общност за демократично образование” като място за приложение на принципите на демократичното образование, достъпно за възможно най-широк кръг хора.
Защото според нас тази образователна философия предоставя най-оптималните условия за разгръщане на човешката личност и по-конкретно за развитие на: самопознание и грижа за себе си, умения за общуване и ползотворен съвместен живот с други хора, самонасочена мотивация и умения за целеполагане, положителни и градивни нагласи към света и мястото ни в него, чувство за отговорност и умения за боравене с личната свобода и поставяне на здравословни граници.
В същината си демократичното образование представлява образование чрез самонасочено учене (самонасочено образование).
Уебсайтът на Алианса за самонасочено учене (сайт) определя образованието като сумата от всичко, което човек научава, за да живее задоволителен и смислен живот. Тоест – образованието е много повече от академичното обучение. То включва познаване на себе си, умения за планиране на собствените дейности, умения за това как да се разбираш добре с други хора, и такова разбиране за света наоколо, което би ти било достатъчно, за да съществуваш ефективно в него.
С това определение са съгласни все повече образователни експерти.
Идва на дневен ред въпросът: Как се осъществява такова образование на цялата личност?
Според демократичното образование такова образование се осъществява чрез самонасочено учене – а именно – от естествените стремежи и импулси на децата да разберат себе си и света около себе си и да използват каквито ресурси има налични в тяхната среда, включително интелигентни и квалифицирани други същества, за постигането на тази цел.
Вярваме че блестящите способности на самото дете, а не на учителя, са това, което отключва и прави възможно отличното образование. Работата на възрастните е да фасилитират и подпомагат самонасочено учене. В самонасоченото учене няма нужда възрастните да притежават огромно познание по всеки предмет, който един ученик би искал да научи, не трябва да разбират вътрешните процеси в ума на всяко дете и не трябва да бъдат специалисти по педагогика. По-скоро те просто трябва да са сигурни, че детето е в среда, която позволява на естествените му инстинкти за учене да работят ефективно.
Възрастните са отговорни да осигурят определена среда за израстване – такава, която да не пречи на естественото любопитство и самообразоване на детето да се прояви и разгърне.
Това е среда, в която детето (а) има неограничено време и свобода да играе и да изследва; б) има достъп до най-полезните инструменти на културата; (в) е в грижовна общност от хора на различна възраст, покриващи/представящи голямо разнообразие от умения, знания и идеи; И г) има достъп до определен брой възрастни, които са готови да отговарят на въпроси (или да се опитват да им отговарят) и да им окажат помощ при поискване. Това е средата, създадена в демократичните училища и учебните центрове, предназначени за самонасочено учене.
Цялата статия прочетете тук.
Основната цел на центъра е да създаде среда за израстване и развитие на децата, съобразно собствения им уникален личен път и пълноценно разгръщане на уникалните им таланти в условия на отговорно взаимодействие с общността и средата. Може да се дефинира и като откриване, подкрепяне и развитие на уникалната индивидуалност.
Съхраняване на любопитството в децата и учене с любов и ненасилие;
Свободен избор на дейности, занимания, ежедневие и цели;
Развитие на всеки индивид спрямо собствените му интереси и цели – демократичното образование има за цел да помогне на всички ученици да открият и развият силните си страни и интересите си;
Изграждане и развиване на умения за поставяне на лични цели и следването им;
Насърчаване на децата да търсят силните си страни;
Образованието, знанието и ученето да бъде смислено и полезно за отделния индивид. Смислено знание наричаме онова, което се ръководи и насочва от индивида, което той самият намира за ценно и важно за него;
Развиване на способността за промяна, приспособяването към процеси, а не към статично знание – образован е човек, който учи непрекъснато и се адаптира към промяната, който е разбрал, че няма сигурно знание, че единствено процесът на търсене на знание дава надежда за сигурност, който не изпитва страх от промяна и непознато;
Развиване на качества като самостоятелност, автономност, съобразителност и зачитане на чуждата автономност и лично пространство;
Присъединяването на нови семейства към ДемократичноТо става целогодишно.
След като ни се обадите, се срещаме с вас, за да можем и двете страни да получим повече информация един за друг. Следва пробен период, в който се опознаваме по-добре, за да се убедим, че сме готови да вървим заедно по предизвикателния път на демократичното образование.
Големи философи и практици в образованието са установили, че залог за уравновесен живот на детето е вярванията и практиките на училището и родителите да са в една посока.
Доколкото повечето от нас не са израснали в среда на свобода и здравословни граници, често се налага да се учим на нови умения заедно с децата си. Родителите също имаме нужда понякога от време за приемане, че играта е пълноценно учене и да се доверим, че детето ни има свой индивидуален начин на учене и свое темпо на развитие, които са правилни за него.
Препоръчваме ви, преди да ни се обадите, да научите повече за демократичното образование от статиите и видеата, преведени в този сайт и в сайта на ОДО, особено статията “Да си родител в демократично училище“.