Център за
Демократично Учене
Място за израстване, учене, самопознание, грижа и подкрепа
Център за демократично учене е създаден през 2014 г. в резултат на гражданската инициатива “Общност за демократично образование” като място за приложение на принципите на демократичното образование, достъпно за възможно най-широк кръг хора.
Защото според нас тази образователна философия предоставя най-оптималните условия за разгръщане на човешката личност и по-конкретно за развитие на: самопознание и грижа за себе си, умения за общуване и ползотворен съвместен живот с други хора, самонасочена мотивация и умения за целеполагане, положителни и градивни нагласи към света и мястото ни в него, чувство за отговорност и умения за боравене с личната свобода и поставяне на здравословни граници.
ЦДУ се намира в къща с просторен двор в кв. Драгалевци, София, далеч от интензивен автомобилен трафик. Озелененият двор и близостта до планината са важно условие за осигуряването на разнообразна, отворена за експерименти и движение природна среда.
Центърът е достъпен за деца на възраст над 5 г., организирани в 3 групи:
– от 5 до 8 г. (в момента групата си е избрала името “Кученца”) – тази група е постоянно с един или двама учители, които предлагат подготвени от тях занимания, в които децата могат да се включат или да се занимават по желание с избрани от тях дейности. Постоянните учители в групата имат и менторска функция – менторът е този възрастен в училището, с което детето усеща най-силна връзка. Той е и основната “връзка” с родителите относно обратна връзка за интересите и развитието на детето.
– от 8 до 10 г., училищна група (в момента под името “Лимони”) – разполагат с постоянни учители, които предлагат занимания от предварително подготвена програма или просто следват текущия интерес на групата; децата тук вече могат да започнат да формират свой самостоятелен учебен план, избирайки от конкретни занимания, предлагани и от други учители. Децата могат да избират ментор сред учителите от съответната група, които имат необходимия опит и умения да бъдат ментори.
– над 10 г. (“Големи”) – от децата в тази група се очакват да имат сравнително висока степен на самостоятелност; те оформят своите индивидуални учебни планове според предложени от учителите занимания, могат да инициират занимания и да ги водят (включително на по-малките групи), по желание участват в определянето на самите предложения за занимания и, както останалите групи, имат свободата да избират как да протича ежедневието им. Избират ментор сред менторите на групата.
Всяка група разполага със свое пространство и има свое седмично събрание, на което обсъжда и приема правила за функционирането на групата, общото ползване на пространствата и ежедневието им.
Движението между пространствата се случва често и е обвързано с приетите от всяка група правила.
Преминаването от една в друга група не е обвързано само с възрастта, а и с индивидуалната готовност и желание на детето да смени групата.
Освен като част от съответната група, децата могат да се включват в работни комитети (както и да инициират създаването на такива) с конкретни задачи като: “Екскурзии” (взимат решения за местата, на които да се ходи на екскурзии), “Кино” (взимат решения кои филми да се пускат във времето, определено за целта) и т.н. Могат също така да имат функции при воденето и протоколирането на седмичните събрания.
За да придобиете по-добра представа за протичането на деня на децата в ЦДУ, препоръчваме ви статиите “Един ден в ЦДУ”, първа част и “Един ден в ЦДУ” втора част.
Основната цел на центъра е да създаде среда за израстване и развитие на децата, съобразно собствения им уникален личен път и пълноценно разгръщане на уникалните им таланти в условия на отговорно взаимодействие с общността и средата. Може да се дефинира и като откриване, подкрепяне и развитие на уникалната индивидуалност.
Съхраняване на любопитството в децата и учене с любов и ненасилие;
Свободен избор на дейности, занимания, ежедневие и цели;
Развитие на всеки индивид спрямо собствените му интереси и цели – демократичното образование има за цел да помогне на всички ученици да открият и развият силните си страни и интересите си;
Изграждане и развиване на умения за поставяне на лични цели и следването им;
Насърчаване на децата да търсят силните си страни;
Образованието, знанието и ученето да бъде смислено и полезно за отделния индивид. Смислено знание наричаме онова, което се ръководи и насочва от индивида, което той самият намира за ценно и важно за него;
Развиване на способността за промяна, приспособяването към процеси, а не към статично знание – образован е човек, който учи непрекъснато и се адаптира към промяната, който е разбрал, че няма сигурно знание, че единствено процесът на търсене на знание дава надежда за сигурност, който не изпитва страх от промяна и непознато;
Развиване на качества като самостоятелност, автономност, съобразителност и зачитане на чуждата автономност и лично пространство;
Присъединяването на нови семейства към ЦДУ става целогодишно.
След като ни се обадите, се срещаме с вас, за да можем и двете страни да получим повече информация един за друг. Следва пробен период, в който се опознаваме по-добре, за да се убедим, че сме готови да вървим заедно по предизвикателния път на демократичното образование.
Големи философи и практици в образованието са установили, че залог за уравновесен живот на детето е вярванията и практиките на училището и родителите да са в една посока.
Доколкото повечето от нас не са израснали в среда на свобода и здравословни граници, често се налага да се учим на нови умения заедно с децата си. Родителите също имаме нужда понякога от време за приемане, че играта е пълноценно учене и да се доверим, че детето ни има свой индивидуален начин на учене и свое темпо на развитие, които са правилни за него.
Препоръчваме ви, преди да ни се обадите, да научите повече за демократичното образование от статиите и видеата, преведени в този сайт и в сайта на ОДО, особено статията “Да си родител в демократично училище“.