ВЪЗРАСТ | ГРУПА | МАКСИМАЛЕН ПРЕСТОЙ В УЧИЛИЩЕ |
Котенца | ||
3-6 г. | 8:30 – 17:00 ч. | |
7-11 г. | Лимони | 8:30 – 17:00 ч. |
12 г.+ | Големи | 8:30 – 17:00 ч. |
ДемократичноТо се намира в къща с просторен двор в кв. Драгалевци, София, далеч от интензивен автомобилен трафик. Озелененият двор и близостта до планината са важно условие за осигуряването на разнообразна, отворена за експерименти и движение природна среда.
Центърът е достъпен за деца на възраст над 3 г., организирани в 3 групи:
– от 3 до 6 г. (в момента групата си е избрала името “Котенца”) – тази група е постоянно с един или двама учители, които предлагат подготвени от тях занимания, в които децата могат да се включат или да се занимават по желание с избрани от тях дейности. Акцент в тази група е изграждане на самостоятелност, умения за отстояване и изразяване пред група, работа в екип, уважително общуване, разпознаване и назоваване на емоциите, съхраняване на естественото любопитство и въображение, функциониране в среда с правила. Постоянният учител в групата има и менторска функция – менторът е този възрастен в училището, с което детето усеща най-силна връзка. Той е и основната “връзка” с родителите относно обратна връзка за интересите и развитието на детето. За тази група е предвидено пространство за следобеден сън.
– от 7 до 11 г. (в момента под името “Лимони”) – е естествено продължение на предходната група. Тя продължава да си поставя и развива целите, които се залагат в нея – социални умения, ненасилствена комуникация, активно слушане без оценяване, самостоятелност, и ги надгражда с още други. Групата разполага с постоянни учители, които предлагат занимания от предварително подготвена програма или просто следват текущия интерес на групата. Децата в тази група могат да започнат да формират свой самостоятелен учебен план, избирайки от конкретни занимания, предлагани и от други учители.
– над 12 г. (“Големи”) – от децата в тази група се очакват да имат сравнително висока степен на самостоятелност; те оформят своите индивидуални учебни планове според предложени от учителите занимания, могат да инициират занимания и да ги водят (включително на по-малките групи), по желание участват в определянето на самите предложения за занимания и, както останалите групи, имат свободата да избират как да протича ежедневието им. Избират ментор сред менторите на групата.
Всяка група разполага със свое пространство и има свое седмично събрание, на което обсъжда и приема правила за функционирането на групата, общото ползване на пространствата и ежедневието им.
Движението между пространствата се случва често и е обвързано с приетите от всяка група правила.
Преминаването от една в друга група не е обвързано само с възрастта, а и с индивидуалната готовност и желание на детето да смени групата.
Освен като част от съответната група, децата могат да се включват в работни комитети (както и да инициират създаването на такива) с конкретни задачи като: “Екскурзии” (взимат решения за местата, на които да се ходи на екскурзии), “Кино” (взимат решения кои филми да се пускат във времето, определено за целта) и т.н. Могат също така да имат функции при воденето и протоколирането на седмичните събрания.
За да придобиете по-добра представа за протичането на деня на децата в ДемократичноТо, препоръчваме ви статиите “Един ден в ДемократичноТо”, първа част и “Един ден в ДемократичноТо” втора част.