Личното преживяване в ученето
Покрай поредицата ни стоп моушън анимации за владетелите на Първо българско царство (а и други наши публикации) , сигурно сте разбрали, че при нас История (а и всички други сфери на знание) се учат по много начини, често нямащи нищо общо с традиционната представа за учител пред ученици на чинове.
Споделяме с вас един от тазгодишните ни летни проекти, който този път снабди децата с информация за световната история по един изключително интересен начин.
Ето и споделянето на водещия възрастен по проекта – настоящия ни учител по История – Румен:
Историята е наука, която най-добре се научава, когато се преживява. Събитията и хората, за които знам най-много, са тези, които са събудили в мен различни чувства – изненада, вдъхновение, щастие, гордост, тъга, ярост. Затова винаги съм се стремял в заниманията по История, учениците да преживяват събитията , да почувстват хората от миналото близки до себе си и да погледнат света през техните очи.
По-лесно е да разбереш някоя история, при която в главната роля е твой приятел или известна личност, отколкото мистериозна фигура от миналото. Затова, когато имаше съвпадение на имената на исторически личности с ученици или известни фигури, обработвах техни снимки и ги представях тях по време на заниманията. Получаваше се смесица от тяло и дрехи на воин, император или владетел с глава на ученик или известна личност. Така смелият въстаник Тома Славянина, събрал огромна армия и обсадил Константинопол, се оказа нашият ученик Тома. Зад крепостните стени, скрит на безопасно място, е бил император Михаил, чието лице бе ученикът Михаил. Синът на хан Тервел, Кормесий, се оказа с глава на Меси, а кошмарът на гръцките полиси – владетелят на Персия – Дарий, беше ученикът Дари.
За децата беше много по-интересно, когато те бяха героите или виждаха своите приятели като исторически личности. Но се оказа, че този подход не е много справедлив, защото не за всяко име има историческа личност, която се изучава на тази възраст, затова в мен се зароди идеята за летен проект “Влез в историята”, в който децата си избират исторически период, историческа личност или митологично създание и обработват свои снимки, за да изглеждат като тях. После измисляха име, което отново беше микс между тяхното и реалното име, и кратка история, базирана на реална история и тяхното въображение.
Децата проявиха много разнороден интерес. Някои искаха да са воини, други – владетели, трети – изобретатели, а четвърти – богове. Образите започваха от безмилостни воини от Праисторията, минаваха през могъщи богове от Античността в древен Египет и Гърция, продължаваха през Средновековието с присъствието на няколко средновековни български владетели и продължиха към монарсите от Западна Европа, и завършиха с изобретатели и президенти от ХХ-ти век. Така децата търсеха снимки, четяха и научаваха за личности и събития, обмисляха информация и я променяха според техния мироглед, обработваха снимки и картини, и успяха да “влязат в историята” с изложба в училище на техните образи.
Тези образи ще бъдат част от заниманията догодина, в които всеки, който иска, да може да си избира личност, в която да се въплъти, не само заради съвпадение с имената, а и заради собствения си интерес.
А вие можете да се запознаете с изложбата по-долу.
В момента в ДемократичноТо има места в най-малката група деца на възраст 5-8 г. и в средната група до 10 г. възраст. При интерес, свържете се с нас на имейл dem.edu.bg@gmail.com или телефон 0877058841 (Маги).