Революционери за един ден
Могат да се отбележат много причини в полза на изучаването на история, но учителите често се изправят пред предизвикателството да преодолеят досадата на учениците, когато трябва да научават безкрайни дати, имена, числа. Разбира се, че са важни, но има моменти, когато заради ограниченото учебно време, фокусирайки се в запомняне на фактологията, остава малко внимание за тъканта на историята – човешките образи, действия и техните последствия. Отбелязваме датите, защото истински хора със своите подбуди и характер (не) са предприели нещо и след това са се случили събития, които са имали ефект върху достатъчен брой други хора, така че да бъдат записани, разказани и предавани. Добре разказаните истории се помнят, вълнуват и преживяват. Ние мислим, че историята може да се представя още по-добре, ако комбинираме наученото от учебника с преживяване. Но как може миналото да се преживее по безопасен и вълнуващ за съвременните деца начин? В този случай учителите от Център за демократично учене имат на своя страна факта, че в центъра възрастни и деца общуват свободно, изграждат връзки и се опознават като личности със своите интереси и вълнения. Понеже менторите и учителите поназват добре какво привлича децата, успяват да измислят занимания, които предизвикват силен интерес и желание за участие. Знаем, че нашите ученици се вълнуват от куестове, затова учителят по история реши да направи исторически куест. Събитието се случи малко след честването на годишнината от обесването на Левски и бе посрещнато с възгласи: “Това е толкова яко!”.
В деня на куеста училищните кабинети бяха градове от революционните окръзи. Децата си изтеглиха листчета и така се разделиха на два отбора от революционери. Трябваше да разгадаят кои са основните герои в куеста – Левски, Каравелов и Ботев. Целта беше да спасят Дякона. Мисията изискваше да открият тайни скривалища, в които намираха артефакти, съдържащи загадки. Решаването им ги водеше до следващото място. Трябваше да използват познанията си по история и литература от периода, за да решават загадките. Макар да беше забавно и вълнуващо, децата изпитваха трудности, защото задачата изискваше не просто решаване на тест с предварително дадени отговори. Бяха поставени на мястото на истински комити като трябваше да търсят скривалища, да разчитат тайни послания, да внимават да не бъдат хванати, да вербуват и да предлагат откуп, времето ги притискаше, трябваше да бъдат смели, досетливи и дръзки. Придобиха реална представа за усилията и опасностите, които се изискват от хората, търсещи промяна и оставящи имената си по паметните плочи. Разбраха, че историческите събития не са само дати и думи, а действия и решения на истински хора и за кратко те бяха тези хора.