В ДемократичноТо приоритет за учителите е да подхранват истинско желание за знания у учениците. Полагаме огромни усилия да отговорим на техните нужди, като вземаме предвид възрастта и индивидуалните им предпочитания. В края на всяка учебна година обсъждаме с учениците как можем да обогатим още повече учебната програма, като си даваме време за подготовка през лятната ваканция. Този диалог остава отворен през цялата година, като насърчаваме учениците да предлагат и организират дейности винаги, когато нещо ги вдъхнови. Приветстваме всякакви спонтанни интереси или инициативи, които те може да имат и се стараем да ги удовлетворим. По-долу ще споделим за една от планираните ни дейности, която се превърна в нещо изключително.

Преди лятната ваканция, по време на разговор с учениците за техните интереси и желания, няколко деца от училищната група „Лимони“ (на възраст 8-12 години) изразиха силен интерес към Географията. Споделиха, че искат да научат повече за света и ние бяхме нетърпеливи да подкрепим любопитството им. Планът ни беше да създаваме презентации, водени от учителите, които да ги запознаят с континентите, дивата природа, растенията и културното разнообразие.

В продължение на няколко месеца децата посещаваха тези занимания с голям ентусиазъм, попивайки информацията, представена от учителите си. Един ден обаче, след края на часа ни, десетгодишно момче спонтанно предложи да подготви собствена презентация за Германия – страна, с която се чувства свързан и която познава добре. Вдъхновен от тази идея, той веднага започна да проучва и събира факти за страната.

Въпреки че нямаше предишен опит с PowerPoint или създаване на презентации, момчето бързо усвои основите само за няколко минути насоки от възрастен. От този момент нататък работеше самостоятелно по проекта си. Скоро към него се присъедини негов приятел и заедно те се потопиха по-дълбоко в своите изследвания, посвещавайки всяка свободна минута на разработването на своята презентация. След две седмици усилена работа те бяха готови да представят труда от своята работа на групата.

                                                                                                                                                                                                                                                         Момчетата бяха много развълнувани преди презентацията си. Те се притесняваха дали ще се справят добре и дали ще могат ефективно да предадат всичко, което бяха научили през последните две седмици. Усилията им ни впечатлиха истински, но най-голяма радост им донесоха сърдечните поздравления, които получиха от връстниците си.

Тази положителна обратна връзка вдъхнови и други ученици да подготвят свои презентации, които да споделят с групата. Процесът на поемане на предизвикателството – изследване, говорене пред публика и споделяне на знания е изцяло задвижен не от страх от оценки, а от личен интерес и любов към знанието. Този опит подчертава невероятната сила на вътрешната мотивация, когато произтича от истинското любознание.

 

За нас, възрастните, които наблюдаваме този процес, взаимната подкрепа между децата е най-ценната част. Има моменти, когато някой се чувства тревожен, несигурен във фактите или забравя какво е възнамерявал да каже. Въпреки това, насърчаването и солидарността в групата помагат да се преодолеят тези препятствия.

В края на всяко занимание виждаме колко много всъщност са научили децата – далеч повече от просто факти за определена страна. Те развиват увереност, умения за сътрудничество и по-дълбока страст към знанията.

 Тези моменти потвърждават за нас стойността на самонасочения избор в ученето, където любопитството определя пътя.