Продължаваме с изследването на различните начини и форми на учене в едно свободно училище. Как би могъл интересът на едно дете в област, която не присъства в задължителния държавен стандарт за изучавани предмети и теми да се превърне в образователно преживяване не само за него, но и за съучениците и учителите му? Ето как това става в Център за демократично учене.

В ЦДУ целенасочено използваме изкуството, като начин на изразяване. Изкуството в неговите разновидности развива фантазията, през него намират израз чувствата и емоциите, които се таят в нас и не на последно място то ни помага да се изразим и да бъдем забелязани. То развива креативността ни – умение сочено от футуролозите за ключово в професиите на бъдещето. Графити изкуството и работата в градската среда, пък разкрива необятни възможности да отправиш посланията си към минувачите – да ги замислиш, усмихнеш и да въздействаш на средата, в която живеем. Чрез индивидуалния подход в нашата работа, интересите на децата се приветстват и се полагат усилия те да бъдат развити, а децата получават подкрепа в изследването на различни теми и области от техните ментори и учители. Обикновено това е процес, който не приключва с едно-две занимания, може да обхваща по-продължителен период и разнообразни дейности и форми на учене в и извън ЦДУ.

Алекс е на 10 години и се интересува от изкуство и компютърна обработка на изображения с различни мултимедийни програми. Започва да посещава курсовете по Мултимедия, организирани от Иван Николов – учител по визуални изкуства и кино в ЦДУ. Т.к. естеството на взаимоотношенията в демократичните училища и центрове не се ограничава само до преподавания урок, много често деца и възрастни говорят и обсъждат различни теми. Алекс споделя с Иван интереса си към графитите и започват да си говорят – всеки за своя опит, за своите въпроси – от чисто технически – как се прави шрифт, до философски – къде е границата между изкуство и вандализъм. Алекс споделя, че иска да си направи таг – подпис в графити културата. От разговора излизат много въпроси и ученик и учител започват заедно да изследват темата – как са се появили графитите, за какво служат таговете, какви са различните начини за рисуване, какви бои и пособия за рисуване има, как може с едно пособие да се рисуват различни дебелини, как се създава шрифт – какви са пропорциите на буквите и къде трябва да се поставят елементите, за да изглеждат добре заедно.

Родителите на Алекс също подкрепят развиването на интереса му – посещават магазини за спрей и графити аксесоари, купуват му маска, спрей и т.нар. бомбичка. След като известно време прекарват на това ниво, идва ред на следващата стъпка – рисуване на цял графит. Купуват се училищни спрейове за графити, с които Алекс и други деца се упражняват. Този етап пасва много добре със снимките на видеото към песента ‘Бунтар’ и в клипа се отделя цяла сцена за рисуване на графит. За да се получи сцената надписът за графита предварително се скицира, избират се цветове, форми на буквите, елементи. След това се избира повърхност за рисуването, подготвя се и няколко дни се работи по самия графит. Покрай дейностите на Алекс и Иван и други деца искат да опитат и да разберат какво се случва, какво е графит. Оказва се, че не е толкова лесно колкото изглежда, но освен няколко от децата, които просто опитват от любопитство, се появяват и други, които също искат да научат нещо повече. През следващите дни се опитват различни техники на рисуване със спрей и шаблони.

В този период Иван има възможност да се срещне с графити артист, известен с характерния си стил и му разказва за възникналия интерес в ЦДУ, графити артистът приема поканата за гостуване и се уговаря ден и час за презентация на тема ‘Графити’. По време на презентацията графити артистът aleksi_varna разказа за историята на графитите, за смисъла на изкуството в градска среда, даде примери за вандализъм и изкуство, сподели за някои опасности на това занимание и направи работилница за рисуване на графити на двора. Възникнаха много въпроси, които бяха повод за дискусия по време на лекцията. Aleksi  показа и други форми на изкуство и работа с градска среда от проектите си във Франция – украсяване на улични стълбове, плакати по детски истории, как можем да скрием дупка в стената и да я превърнем в част от графит. Aleksi сподели и някои трикове в случаи на скука на работа или училище – как с една простичка рисунка и молив да си направим забавно кратко клипче.

По време на работилницата обясни за маските, които се използват, за да не се дишат изпаренията от боите, кои бои са най-икономични, как се рисува с различните видове дюзи, как се създават ефекти върху надписите, а желаещите изпробваха различни техники със спрейове.

Не знаем до кога и колко дълбоко ще продължи интересът на Алекс към графитите, дали темата ще замре с неговото засищане или ще бъде поета от други деца и ще се развие в друга посока, но знаем, че досега това приключение ни е научило на много – не само като фактологически и практически знания в тази област, но и е добавило към увереността ни, че всички начини на учене са ценни и трябва да могат да бъдат използвани в образователните системи.

 

0 replies

Leave a Reply

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван.